Тъмни коридори, пусти ъгли и няколко заблудени посетители – това е картината, която може да се види днес в повечето румънски молове, които се нуждаят от основна трансформация, за да станат привлекателни за потребителите, пише специализираното списание Business Construct.
„Някои румънски бизнесмени сметнаха, че са добри във всичко. По отношение на моловете те не успяха съвсем да успеят“, пише Арад Торок, мениджър на унгарската инвестиционна компания TriGranit.
Румънските бизнесмени все още са основните собственици на моловете в страната, като повечето от тях имат бизнес и в други области.
„Тези инвеститори в даден момент ще трябва да се преструктурират. Развитието на един търговски център е много сложен процес“, казва той. „През последните години търсенето на търговски площи бе много високо, но (днес) само добрите ще оцелеят.“
Миналия месец Торок коментира, че вече не могат да се сключват сделки за проекти, които са само на хартия, защото има огромна липса на доверие между инвеститори, банки и наематели.
Въпреки това не само румънските бизнесмени са направили грешки при развитието на търговските центрове, пише ZF.
„Всички ние сбъркахме, като надценихме покупателната способност на жителите”, казват от инвестиционната компания RED Management Capital, контролирана от американския инвестиционен фонд Warburg Pincus и испанския фонд GED Group. Тази година компанията реши да затвори своя търговски център Armonia Center в Браила за известно време.
Друг пример за проект, засегнат от кризата, е търговският център City Mall, който трябваше да понижи наемите си с до 15-20%, за да задържи запълняемостта на мола на 90%.
Подобни ситуации на свръхоценка на пазара вероятно няма да бъдат повторени през следващите години, пише изданието. Инвеститорите, предприемачите, банките и най-вече търговците ще бъдат много по-внимателни при своите проучвания на пазара, преди да започнат дадена инвестиция.
Пониженото потребление бе най-остро усетено в малките градове, където някои търговски вериги вече бяха започнали да затварят магазини, за да повишат ефективността на своите операции.
След като бяха стъпили на пазара в Букурещ и другите големи градове предприемачите вече обявиха планове за инвестиции в по-малките градове с население от 50 до 100 хил. души. Кризата обаче замрази повечето от тези проекти, пише изданието.


Танкерът "Кайрос" остава блокиран край Ахтопол трети ден
Отбелязваме 116 години от рождението на Никола Вапцаров
Букурещ избира кмет
Курортите вече са пълни за 8 декември
Свличане на скали затвори прохода "Троян-Кърнаре"
Лидерите на Франция, Германия и Великобритания се срещат със Зеленски в понеделник
В Испания и Италия банките са двигател на дълго чакан възход на акциите
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Келлог: Мирното споразумение за Украйна е много близо
Наталия Киселова: Улицата не може да замени парламентарната трибуна
Сръбският премиер: Няма да има недостиг, енергийната ситуация в Сърбия е под контрол
Тревожен сигнал: хранителната сигурност в България не е обезпечена
Трафикът на кокаин в Европа се увеличава